keresési feltétel:

Csapatdinamika támogató eszköz – A Tuckman modell


Habár nincs egyetlen konkrét recept arra, hogy hogyan kell egy csapatot irányítani és maximalizálni a hatékonyságát, arra azonban törekedhetünk, hogy a folyamatok javításával csapatszinten jobb eredményeket érjünk el, a csapatdinamika javuljon.

A napjainkban történő változások új csapatirányítási stratégiák és struktúrák kialakítását követelik, ami egyben a versenyképességet is jelentik. A Tuckman modell egy bevált eszköz, amely a csapatfejlődés öt szakaszát határozza meg.

 

Hogyan szervezzünk elkötelezett és produktív csapatot?

Egy csapatot összeállítani nem könnyebb, mint vezetni vagy maximalizálni a hatékonyságát. Mivel nagyon sok alkalmazott otthonról, vagy hibrid modellben dolgozik, így egy produktív csapat megszervezése nagy kihívást jelent.

A Gallup 2020-as State of the American Workplace című tanulmánya szerint a munkavállalók kétharmada nem eléggé vagy egyáltalán nem elkötelezett. Csak a munkájukat végzik anélkül, hogy valódi késztetést éreznének arra, hogy értéket teremtsenek és hozzájáruljanak a vállalat sikeréhez vagy küldetéséhez.

Vannak azonban sikeres csapatstruktúrák, folyamatok és módszerek, amelyeket átvehetünk és alkalmazhatunk a saját csapatunkban is, hogy egy elkötelezett és produktív csapatot tudjunk kialakítani. Az egyik legelismertebb csapatdinamikai szakértő Bruce Wayne Tuckman, 1965-ben azonosította a csapatfejlődés négy szakaszát, amit később Tuckman tanítványa, Mary Ann Jensen egészített ki egy ötödik szakasszal. De mi is ez az öt szakasz?

 

A megalakulás szakasza – A Tuckman modell első szakasza

A csoportfejlődés első szakasza a megalakulás, amely tulajdonképpen egy ismerkedési szakasz. Ilyenkor sokszor olyan emberek kerülhetnek össze, akik még sosem találkoztak, vagy sosem dolgoztak együtt, egy csapatban. Ilyenkor még mindenki keresi a helyét a csoporton belül, finoman ismerkednek egymással a csoporttagok, keresik egymással a kapcsolódási pontokat. Ilyenkor még nem törnek felszínre az ellentétek, nem alakulnak ki konfliktusok, az egymással való kommunikáció is visszafogott. A vezetők, Scrum Master-ek feladata ilyenkor a munkahelyi elvárások, a szabályok pontos ismertetése és tudatosítása a munkatársaiban.

 

A viharzás szakasza

A viharzás szakasza a Tuckman modell első konfliktusos időszaka. Nem szükségszerű ennek a szakasznak a bekövetkezése, de a nézeteltérések előbb utóbb szinte biztosan jelentkezni fognak a csoportban. Kialakulnak a csoporton belül a feladatok és a szerepek, melyek egyes csoporttagok között konfliktusokat szülhetnek. Korábbi jó viszonyok, barátságok szűnhetnek meg ebben a csoportfejlődési szakaszban, és ilyenkor lehet jellemző a klikkesedés is. A csapat egyes tagjai kiábrándulhatnak az új pozícióból, és elégedetlenné válhatnak. A csapat tagjait a kialakult konfliktusok és a feszült légkör érzelmileg megviselhetik, nyugtalanság alakulhat ki a tagok között. A vezetők, Scrum Master-ek feladata ilyenkor az érzelmi támogatás és a csapaton belüli béke biztosítása.

 

A szabályozás szakasza

A viharzási szakasz után megnyugszanak a csapat tagjai, kialakulnak a csoportban betöltött szerepek. A szabályozás szakaszában kialakulnak a szabályok, a csoport által képviselt értékek, mindenki megtalálja a maga helyét a csapatban. Megfogalmazódnak a közös célok, kialakul a hatékony munkához szükséges együttműködés és mélyebb kapcsolatok, kötődés alakul ki a munkatársak között. Mindenki tudja, hogy miért tartozik felelősséggel, milyen rábízott feladatokért felel. A konfliktusok ritkábban jelentkeznek, mert kialakultak már a csoportban a szabályok, normák. A vezetők, Scrum Master-ek ilyenkor lefektetik a szabályokat.

 

A Tuckman modell legeredményesebb szakasza – A teljesítés szakasza

A csoportfejlődés szakaszai közül a teljesítés szakasza a leginkább eredményes szakasz. Ilyenkor a csapat tisztában van a közös céllal, hogy miért végzik a feladatukat. Mindenki tudja a helyét a csoportban, és nagyon hatékony munkavégzésre képesek. Természetesen ilyenkor is jönnek akadályok, kialakulnak konfliktushelyzetek, de a csapat közösen át tudja ugrani az akadályokat, és kezelni tudja a konfliktusokat. A csapat tagjai között szoros kapcsolat alakul ki, segítik egymást, és igyekeznek a jó légkört fenntartani. A csapatvezető, Scrum Master felelőssége ilyenkor a szakmai és érzelmi háttér biztosítása és minden, a csapattagokat hátráltató tényező megakadályozása.

 

A megújulás/felbomlás szakasza – A Tuckman modell utolsó szakasza

A felbomlás több okból is létrejöhet. Előfordulhat, hogy a csoport csak egy bizonyos feladat/projekt elvégzésére lett létrehozva és ezt elérve betölti funkcióját, nincs rá szükség tovább. A felbomlás oka lehet az is, hogy a vezetőség a sikeres együttműködésen felbuzdulva új csoportokat hoz létre. Az új csoport tagjai közé a már sikeresen együttműködő csoport tagjai közül választanak, hogy a tapasztalataikat új csoportok munkájában is kamatoztathassák. Ha egy csapattag, vagy a vezető hagyja el a jól működő csoportot, újra ki kell alakítani a mindennapi rutinokat, szabályokat, szokásokat, így az egyes szakaszokat újra végigjárja a megújult csoport. A csoportfejlődés szakaszai közül a felbomlási szakaszban a vezető, Scrum Master feladata, hogy a csoport felbontását nem csak szakmai szempontok alapján vigye végbe, hanem magasfokú empátiát is tanúsítson a csoport tagjainak irányába.

 

A csapatfejlődésnek ezen az öt szakaszán minden csapat átmegy. Azonban nagyban felgyorsíthatja a csapat fejlődését, ha csapatvezetőként, Scrum Master-ként azonnal azonosítani tudjuk az egyes fázisokat!

 

10 tipp, ami a csapatműködés előmozdítását segíti

A Tuckman modellen kívül még számos módszer és tipp segíthet abban, hogy megfelelően tudjuk menedzselni a csapatokat. Íme 10 egyszerű gyakorlat, amelyeket könnyen beépíthetünk a hatékonyabb csapatműködés érdekében.

 

  • 1. Sikeres és részletes indító megbeszélések szervezése az ügyfelekkel.
  • 2. A csapat hatókörének és céljainak a pontos meghatározása.
  • 3. Következetes kommunikáció fenntartása.
  • 4. A folyamatos visszajelzés lehetőségének kialakítása.
  • 5. Terv készítése.
  • 6. A lehetséges visszaesések és késést eredményező kihívások beépítése a tervbe.
  • 7. A hatókör ellenőrizetlen módosításának elkerülése.
  • 8. Maximális átláthatóság biztosítása csapaton belül.
  • 9. A csapat terhelhetőségének a szem előtt tartása.
  • 10.A sprintek/projekt lezárása utáni retrospektív megbeszélések következetes megtartása.

 

Habár a cikkben említett Tuckman modell és a 10 könnyen alkalmazható gyakorlat nem biztosítja, hogy a csapatdinamika tökéletesen fog működni, hiszen minden csapat és minden projekt egyedi, ugyanakkor egy jó keretet adhat, amit később az adott csapat egyedi igényei szerint fűszerezhetünk, módosíthatunk.


Megosztás


Tetszett? Akkor ezeket is nézd meg!


Elveheti-e a munkánkat a mesterséges intelligencia?
A mesterséges intelligencia (AI) forradalmasíthatja a munkánkat csak tudnunk kell jól használni. Kiderül, hogy milyen lehetőségeink vannak.

Mozgó Motivátorok
A Mozgó Motivátorok (Moving Motivators) egy Management 3.0 eszköz, ami segíthet az emberek és csapatok motivációjának megismerésében.

A tanuló szervezet kialakítása coaching-gal
A valódi tanuló szervezet létrehozása a coaching azon fajtájával, amely folyamatos, és a szervezeten belül dolgozók (vezetők) végzik.


Kapcsolat


Következő lépések
Írj egy üzenetet nekünk
Mi felvesszük veled a kapcsolatot 48 órán belül