A napjainkban történő változások új csapatirányítási stratégiák és struktúrák kialakítását követelik, ami egyben a versenyképességet is jelentik. A Tuckman modell egy bevált eszköz, amely a csapatfejlődés öt szakaszát határozza meg.
Egy csapatot összeállítani nem könnyebb, mint vezetni vagy maximalizálni a hatékonyságát. Mivel nagyon sok alkalmazott otthonról, vagy hibrid modellben dolgozik, így egy produktív csapat megszervezése nagy kihívást jelent.
A Gallup 2020-as State of the American Workplace című tanulmánya szerint a munkavállalók kétharmada nem eléggé vagy egyáltalán nem elkötelezett. Csak a munkájukat végzik anélkül, hogy valódi késztetést éreznének arra, hogy értéket teremtsenek és hozzájáruljanak a vállalat sikeréhez vagy küldetéséhez.
Vannak azonban sikeres csapatstruktúrák, folyamatok és módszerek, amelyeket átvehetünk és alkalmazhatunk a saját csapatunkban is, hogy egy elkötelezett és produktív csapatot tudjunk kialakítani. Az egyik legelismertebb csapatdinamikai szakértő Bruce Wayne Tuckman, 1965-ben azonosította a csapatfejlődés négy szakaszát, amit később Tuckman tanítványa, Mary Ann Jensen egészített ki egy ötödik szakasszal. De mi is ez az öt szakasz?
A csoportfejlődés első szakasza a megalakulás, amely tulajdonképpen egy ismerkedési szakasz. Ilyenkor sokszor olyan emberek kerülhetnek össze, akik még sosem találkoztak, vagy sosem dolgoztak együtt, egy csapatban. Ilyenkor még mindenki keresi a helyét a csoporton belül, finoman ismerkednek egymással a csoporttagok, keresik egymással a kapcsolódási pontokat. Ilyenkor még nem törnek felszínre az ellentétek, nem alakulnak ki konfliktusok, az egymással való kommunikáció is visszafogott. A vezetők, Scrum Master-ek feladata ilyenkor a munkahelyi elvárások, a szabályok pontos ismertetése és tudatosítása a munkatársaiban.
A viharzás szakasza a Tuckman modell első konfliktusos időszaka. Nem szükségszerű ennek a szakasznak a bekövetkezése, de a nézeteltérések előbb utóbb szinte biztosan jelentkezni fognak a csoportban. Kialakulnak a csoporton belül a feladatok és a szerepek, melyek egyes csoporttagok között konfliktusokat szülhetnek. Korábbi jó viszonyok, barátságok szűnhetnek meg ebben a csoportfejlődési szakaszban, és ilyenkor lehet jellemző a klikkesedés is. A csapat egyes tagjai kiábrándulhatnak az új pozícióból, és elégedetlenné válhatnak. A csapat tagjait a kialakult konfliktusok és a feszült légkör érzelmileg megviselhetik, nyugtalanság alakulhat ki a tagok között. A vezetők, Scrum Master-ek feladata ilyenkor az érzelmi támogatás és a csapaton belüli béke biztosítása.
A viharzási szakasz után megnyugszanak a csapat tagjai, kialakulnak a csoportban betöltött szerepek. A szabályozás szakaszában kialakulnak a szabályok, a csoport által képviselt értékek, mindenki megtalálja a maga helyét a csapatban. Megfogalmazódnak a közös célok, kialakul a hatékony munkához szükséges együttműködés és mélyebb kapcsolatok, kötődés alakul ki a munkatársak között. Mindenki tudja, hogy miért tartozik felelősséggel, milyen rábízott feladatokért felel. A konfliktusok ritkábban jelentkeznek, mert kialakultak már a csoportban a szabályok, normák. A vezetők, Scrum Master-ek ilyenkor lefektetik a szabályokat.
A csoportfejlődés szakaszai közül a teljesítés szakasza a leginkább eredményes szakasz. Ilyenkor a csapat tisztában van a közös céllal, hogy miért végzik a feladatukat. Mindenki tudja a helyét a csoportban, és nagyon hatékony munkavégzésre képesek. Természetesen ilyenkor is jönnek akadályok, kialakulnak konfliktushelyzetek, de a csapat közösen át tudja ugrani az akadályokat, és kezelni tudja a konfliktusokat. A csapat tagjai között szoros kapcsolat alakul ki, segítik egymást, és igyekeznek a jó légkört fenntartani. A csapatvezető, Scrum Master felelőssége ilyenkor a szakmai és érzelmi háttér biztosítása és minden, a csapattagokat hátráltató tényező megakadályozása.
A felbomlás több okból is létrejöhet. Előfordulhat, hogy a csoport csak egy bizonyos feladat/projekt elvégzésére lett létrehozva és ezt elérve betölti funkcióját, nincs rá szükség tovább. A felbomlás oka lehet az is, hogy a vezetőség a sikeres együttműködésen felbuzdulva új csoportokat hoz létre. Az új csoport tagjai közé a már sikeresen együttműködő csoport tagjai közül választanak, hogy a tapasztalataikat új csoportok munkájában is kamatoztathassák. Ha egy csapattag, vagy a vezető hagyja el a jól működő csoportot, újra ki kell alakítani a mindennapi rutinokat, szabályokat, szokásokat, így az egyes szakaszokat újra végigjárja a megújult csoport. A csoportfejlődés szakaszai közül a felbomlási szakaszban a vezető, Scrum Master feladata, hogy a csoport felbontását nem csak szakmai szempontok alapján vigye végbe, hanem magasfokú empátiát is tanúsítson a csoport tagjainak irányába.
A csapatfejlődésnek ezen az öt szakaszán minden csapat átmegy. Azonban nagyban felgyorsíthatja a csapat fejlődését, ha csapatvezetőként, Scrum Master-ként azonnal azonosítani tudjuk az egyes fázisokat!
A Tuckman modellen kívül még számos módszer és tipp segíthet abban, hogy megfelelően tudjuk menedzselni a csapatokat. Íme 10 egyszerű gyakorlat, amelyeket könnyen beépíthetünk a hatékonyabb csapatműködés érdekében.
Habár a cikkben említett Tuckman modell és a 10 könnyen alkalmazható gyakorlat nem biztosítja, hogy a csapatdinamika tökéletesen fog működni, hiszen minden csapat és minden projekt egyedi, ugyanakkor egy jó keretet adhat, amit később az adott csapat egyedi igényei szerint fűszerezhetünk, módosíthatunk.