A Merit Money fogalom még nem elterjedt a hazai gyakorlatban, így elfogadott magyar fordítása sincs. Nevezhetnénk akár megérdemelt pénznek, dicsérő dellának, jutalom juttatásnak, vagy bíztató bankónak… Az egyszerűség és szakmaiság kedvéért cikkünkben a Merit Money kifejezés használata mellett döntöttünk.
A koncepció lényege egy olyan rendszer megteremtése, ahol a kollégák nyíltan díjazhatják egymást virtuális pontokkal, szívekkel, érmékkel. Az elismerés többnyire egy appon keresztül történik az átláthatóság, követhetőség miatt, és végül valódi pénzre, ajándékra, vagy utalványra váltható.
Typeform egy gyorsan növekvő, kérdőív- platform fejlesztéssel foglalkozó startup. Annak ellenére, hogy alapvetően ’tech’ profilú cég, aktívan dolgoznak azon, hogy teret adjanak az emberi kapcsolatoknak a vállalati működésben. A Management 3.0 keretében bevezették A Merit Money bónusz rendszert a kollégák egymás közötti elismerésének kifejezésére a Bonusly applikáció használatával. Hogyan növelte a Merit Money a dolgozók motivációját? Lássuk!
A cég a Bonusly applikáción keresztül saját “valutáját”, a typecoin-t használja az egyének segítségének, erőfeszítésének, értékes közreműködésének közösségi elismerésére. Fontos, hogy ez az elismerés kollégáktól és ne vezetőktől származzon és érték-központú legyen, ne eredményorientált.
A Bonusly-ban minden elismerés összekapcsolódik az adott cég által definiált (legfeljebb 12) érték valamelyikével, amelyek bármikor újra definiálhatók, ha változnak az igények.
A Typeform egy kisebb csomag értékkel kezdte, majd tapasztalatok alapján pontosította és bővítette úgy, hogy a tervezett vállalati értékeikkel összhangban legyenek. Ezek jelenleg: a csapatmunka, a vezetés, a problémamegoldás, az újítás, az ügyfélszolgálat, az előrelátás, a kisegítés, az eredményorientáltság és a kreativitás.
Értékes tapasztalat, hogy a munkakör szorosan összefügg az elérhető typecoin mennyiséggel. Például nagy a különbség egy recepciós és egy fejlesztő mérnök számára elérhető érmék között a szociális interakciók száma miatt. Ezért például a teljesítményértékelések során nem veszik figyelembe.
A “megkeresett” typecoin beváltható pénzre, Amazon és más online ajándékkártyákra, vagy felajánlható alapítványi adományként egy választott szervezetnek. A dolgozók meg is tarthatják, és felhasználhatják kollégáik értékelésére.
Sokszor hivatkoznak arra, hogy a Merit Money erős motiváló, de valóban ez a legfontosabb hatása a csoportdinamikában?
A napi munkavégzés során nehéz időt szentelni a kollégák segítségének, ötleteinek, kiemelkedő teljesítményének megfelelő értékelésére. Erre lehet megoldás, hogy egy platformon gyorsan és játékos formában meg lehet köszönni a segítséget, vagy egy értékhez kapcsoltan könnyen lehet pozitív visszajelzést adni. Egy-egy elismerést követően mindenki szívesebben tesz extra erőfeszítést az elvégzett munkájába (pl. visz sütit a megbeszélésre). Valójában azonban nem a virtuális érme a motiváló, hanem a visszajelzés és a közösség elismerése, vagyis hogy az elvégzett munka, többlet igyekezet, más számára is értékes.
Nem csak arra hat motiválóan, aki a biztatást kapja, hanem az egész munkakörnyezetben növeli az elégedettséget azáltal, hogy segít a pozitív interakciókra és a hálára fókuszálni.
Legmegtérülőbb, ha a dolgozók élhető bért kapnak az elvégzett munkájukért az eredménnyességtől függetlenül, és a bónusz valóban bónusz, nem a fizetés bizonytalan része.
Az év végi bónusz a kutatások szerint nem működik túl hatékonyan. Túl nagy időintervallumot ölel fel, így túl távol van az elismerés az értékelni kívánt munka elvégzésétől. Ha pedig alacsonyabb a vártnál (márpedig szinte mindig alacsonyabb), akkor inkább vált ki csalódottságot, mint a megbecsültség érzését.
A jó jutalom kicsi, rendszeres, játékos.
Illustrations Copyright © Management 3.0 2010-2022, www.management30.com
A Merit Money jellegű gyakorlatok lehetővé teszik a valós idejű, kis léptékű jutalmazást, hanyagolva a tipikus fentről-le (vízesés-szerű) vállalati felfogást, és követik Jurgen Appelo jutalmazással kapcsolatos, tudományos eredményeken nyugvó hat szabályát (Jurgen Appelo’s Six Rules for Rewards).
A fentebbi írás alapjául szolgáló cikk itt elérhető.