keresési feltétel:

Lakásfelújítás agilisen


Tudat alatt is agilisen kezdtem bele a lakásfelújításba, az Agilis Kiáltvány alapján. Sprintekben, rövid iterációkban végeztem a munkát.

A projekt

Ez úgy hangzik elsőre, mintha meg akarnánk erőszakolni valami új „trendi” projektmódszertannal valamit, pedig ez nem így van. Annyira nem, hogy mikor belevágtam, még nem is tudtam, hogy ezt agilisen csinálom. Úgy kellett rámutatnia az egyik barátnőmnek, aki szintén scrum master. Ekkor rájöttem, hogy valószínűleg már tudat alatt is, rövid iterációkban gondolkozom. És persze agilitásban sem volt hiba, mert az Agilis kiáltványban is benne van: „Építsd a projektet sikerorientált egyénekre! Biztosítsd számukra a szükséges környezetet és támogatást, és bízz meg bennük, hogy elvégzik a munkát!” – sikerorientáltsággal sosem volt baj és bíztam is benne, hogy minden munkát elvégzek majd. Ugyanis a delegálás nem egy fekete-fehér, kétoldalú dolog. Rengeteg „szürke árnyalat” létezik a diktátor és az anarchista között.

A sprintek

Ugyanis az a helyzet, hogy a kedvenc kis lakásom öregszik. 6 éve volt utoljára festve. Igazából nem is újítottam volna fel szívem szerint, de három problémám volt/van:

  • 1. egy akkora repedés volt az egyik falon, hogy a kisujjam is félig belefért;
  • 2.a csempe elkezdett lekéredzkedni a falról;
  • 3.a konyhában a szekrényről levált a fólia.

A repedést már nem bírtam nézni, így aztán egy szép, októberi napon, úgy keltem fel, hogy na, most elég (elkezdődött az első sprint)! Mire észbe kaptam, már ki is pakoltam a szobából. Gyorsan elszaladtam festéket és takaró fóliát venni, glettelés, csiszolás, festés, visszapakolás. Ugyan 5 napig tartott mire kifestettem, de kész lett (az első sprint vége). Egy-két hónap eltelt (ami azért egy agilis projektben nincs így), amikor az előző projekt sikerén felbuzdulva, a wc-ben is kijavítottam a repedéseket, és kifestettem. Az Agilis kiáltványt előbb kellett volna ráfűznöm a munkára, mert megmondja: „A csapat rendszeresen reflektál a saját működésére és mérlegeli, hogy miképpen lehet növelni a hatékonyságot, és ehhez hangolja és igazítja a működését.” – azt láttam utólag, hogy hatékonyabb lett volna a legkisebb helyiségben kezdeni, mert a tapasztalatokat felhasználva már jobban tudtam volna a nagyobb szobát kifesteni. Így viszont fordítva volt. Három, munkanap utáni, pár órányi időt rászánva így viszonylag kis energia befektetéssel készen volt (második sprint vége). „Az agilis eljárások a fenntartható fejlesztést szolgálják. Fontos, hogy a szponzorok, a fejlesztők és a felhasználók folytonosan képesek legyenek tartani egy állandó ütemet.” – ez teljesen jól kialakult, bár én voltam a szponzor, a fejlesztő és a felhasználó is, így nagy volt az egyetértés. 🙂 Azóta megint eltelt egy pár hónap (Agilis kiáltvány, harmadik pont: „Szállíts működő szoftvert néhány hetenként vagy havonként, lehetőség szerint a gyakoribb szállítást választva!” – úgy tűnik nekem a néhány havonta történő rendszeres szállítás vált be.), és az egy éve megálmodott nappali átrendezés is megtörtént, az előszoba berendezésének cseréjével együtt. Ennek természetes folyománya – nekem – mivel mindkét helyiségben egy-egy bútor lekerült a falról, hogy nem fogom nézni a lyukakat, ki kell glettelni. Ha már kiglettelem, le is festem, tehát itt már nyilvánvaló volt, hogy ez egy újabb sprint kezdete lesz. Az átrendezéshez eleve át kellett pakolni egy csomó dolgot a másik szobába, ha már ez megvolt, minek is vinném vissza, hogy majd megint a festés előtt összepakoljam őket és elvigyem, mert tudom, „Elengedhetetlen az egyszerűség (a felesleges munkafolyamatok elhagyása) és az elvégzetlen munkamennyiség minimalizálásának művészete”. Szóval van, hogy még munka előtt kiglettelek egy falat, az munkaidőben kiszárad, munka után lecsiszolom, és mehet a festés. „A műszaki kiválóság és a jó terv folyamatos szem előtt tartása fokozza az agilitást.” – mondja az Agilis kiáltvány, na, a szem előtt tartással, mondanom sem kell, hogy sincs gond, minden nap látom, hogy mennyit haladok, és….a harmadik sprintre elmondhatom, hogy a műszaki kiválóság is a helyén van. 🙂

A retrospektív

Igen, tudom, hogy a három problémából még csak az egyik oldódott meg, de „Elfogadjuk, hogy a követelmények változhatnak akár a fejlesztés vége felé is. Az agilis eljárások a változásból versenyelőnyt kovácsolnak az ügyfél számára.” – mondja az Agilis kiáltvány második pontja, és itt is időközben azért változott az „ügyféligény”, mert a legégetőbb probléma után, a legkisebb volt a legkézenfekvőbb, utána pedig a pandémiás helyzet következményeként kellett hely a nappaliban egy dolgozó asztalnak. Illetve: „A működő szoftver az előrehaladás elsődleges mércéje.”. Haladtam? Igen! Ez is egy lényeges tényező, mert egyre szűkül a teendők listája, tehát nem szomorkodom! Az is igaz, hogy a szünetek miatt van benne időveszteség, de csak rajtam múlt, hogy nem rögtön egymás után fogtam neki a helyiségeknek. Egyébként, szerintem így azért könnyebb, mert mindig marad élhető tér, ami nem koszos, poros, van hová pakolni is azokat a dolgokat, amik épp útban vannak, nekem így volt a legkényelmesebb. De, ahogyan az Agilis kiáltvány első pontja is megmondja: „Legfontosabbnak azt tartjuk, hogy az ügyfél elégedettségét a működő szoftver mielőbbi és folyamatos szállításával vívjuk ki.”. Én elégedetten dőlök hátra majd az „új” nappalimban, és az „új” előszobában, várhatóan a hét végére. 🙂 Nektek is hasonlóan sikeres agilis projekteket kívánok! 🙂

Vendégszerzőnk: Simon Claudia, Scrum Master


Megosztás


Tetszett? Akkor ezeket is nézd meg!


Konfliktusmegoldás háromszögek segítségével
A cikkben a konfliktusmegoldás két innovatív eszközét mutatjuk be: a dráma-, és a felhatalmazás háromszögét.

A kultúraváltás elfogadása és ösztönzése
Kultúraváltás sikeres vezetése: hogyan hajtsd végre és teremtsd meg az elfogadást és az összhangot? A helyes vezetői lépések megismerése.

A tönkrement kultúra ellenszere
Cikkünk mélyrehatóan feltárja a kultúra váltás rejtelmeit és bemutatunk egy elengedhetetlen lépést, amely segít a változásban.


Kapcsolat


Következő lépések
Írj egy üzenetet nekünk
Mi felvesszük veled a kapcsolatot 48 órán belül