Az elnevezés az élet minden területén meghatározó. Különösen igaz ez a célok felállításánál. Mielőtt továbblépnénk a komplexebb módszerek megismerésére, mint például az OKR modellre, a KPI keretrendszerre, vagy a GoldenCircle-re, fontos tisztázni néhány alapfogalmat.
Mindenkinek fontos értenie a különbséget a célok (goals), és a célkitűzések (objectives) között, mert ennek hiányában alacsonyabb a hatékonyság, vagy rosszabb esetben akár egymás, és a közös cél ellenében is dolgozhatunk. A magyar nyelvben kevéssé elkülöníthető a két fogalom. Ebben a cikkben következetesen a cél szót használjuk az angol “goal” kifejezésre, az “objective” megfelelője pedig a célkitűzés lesz.
A cél (goal), egy a cég küldetésével összhangban álló, általában szélesebb időintervallum alatt elérhető végeredmény.
A célkitűzés (objective) viszont egy pontos, mérhető tevékenység, amit a csapat minden részének figyelembe kell vennie, hogy elérjék a közös célt.
Röviden: a célok irányt mutatnak, de a célkitűzések határozzák meg, hogyan haladjunk abba az irányba.
A stratégia (strategy) azt határozza meg, hogyan fogják a munkatársak, csapatok teljesíteni a célkitűzéseket. A stratégia sokféle lehet, és időben is ez a legváltozóbb.
A vezetőség döntése szerint az egyik elérendő cél egy befogadóbb munkahelyi kultúra létrehozása. Értékes elképzelés, de homályos, és megfoghatatlan.
Mit értenek alatta? Itt jönnek képbe a célkitűzések!
A célkitűzéseknek a végrehajtó csapat bevonásával történő megalkotása szabadságot, önállóságot ad a kollégáknak, miközben biztonságot is garantál, mivel egyértelműek az elvárások, és az, hogy mit kell megvalósítani.
A fenti célhoz célkitűzés lehet: egy sokszínű és befogadó kerekasztal beszélgetés szervezése; a nők létszámának 10%-os növelése a vezető pozíciókban; vagy számos más konkrét intézkedés, mely eredményeként létrejöhet a nyitottabb gondolkodást tükröző munkahelyi légkör.
Ha a csapat célkitűzése egy kerekasztal-beszélgetés megszervezése, választhatják azt a stratégiát, hogy személyes jelenléttel rendezik meg az összejövetelt, amit részfeladatokra bonthatnak (pl. helyszín bérlés, meghívók kiküldése, stb). Viszont, ha a körülményekben változás áll be (pl. Covid miatti korlátozások), a stratégiának is változnia kell, hogy a célkitűzés megvalósulhasson (pl. online platformra kell helyezni a rendezvényt.), így bizonyos korábbi részfeladatok már nem lesznek aktuálisak, de keletkezhetnek újak.
A célok és célkitűzések fogalmát gyakran szinonimaként használják. A kettő különválasztása segít, hogy egy nyelvet beszéljetek a vállalaton belül, és közösen haladjanak az eredmények felé. A definícióknál sokkal fontosabb, hogy a munka el legyen végezve, és az eredmények értékesek legyenek.
Ha nem tudod hol kezdj neki, kérdezz! Segítünk, hogy a jó irányba haladjon a csapatod!
A fentebbiek forrásául szolgáló cikk, és további példák célokra, célkitűzésekre ezen az oldalon találhatók.
Szerző: Danka Zsuzsa