Olyan érzésem van, mintha a legtöbb vezető hosszú évek, akár évtizedek óta változatlanul menedzselne és vagy az eredmények, vagy az emberek érdekelnék. Autokrata vezetőknek kiáltjuk ki azokat, akik az eredményekre összpontosítanak, míg az embereket középpontba helyezőket demokratikusnak nevezzük. Ki az agilis vezető? Három eszköz bemutatása a vezetői eszköztár bővítésére.
Lehet olyan ebben a változó világban, hogy a vezetők önmagukat és munkatársaikat úgy vezetik, hogy az embereik és a szervezetük egyaránt profitáljon a jelenlétükből?
A felülről lefelé irányuló vállalat sokáig megfelelőnek bizonyult, ma azonban ez a működési modell már túl lassú. Nem ösztönzi az embereket és elfojtja a kezdeményezésre való hajlandóságot. Az ügyfelek gyorsabb szolgáltatást és jobb termékeket igényelnek, ezért fontos, hogy mindenki a tehetsége legjavát nyújtsa. Mivel napjainkban a siker záloga a gyorsaság, az együttműködésben végzett vezetés jóval hatékonyabbnak bizonyul a parancs-kontroll alapú rendszernél. Sokkal több dolgot kell gyorsabban és kevesebb erőforrással elvégeznünk, ugyanakkor az emberek nagyobb kiteljesedést és értékteremtést várnak el a munkájuktól. Te agilis vezető vagy? Önértékelő kérdőívünkkitöltésével választ kaphatsz, hogy inkább lehetőségeket teremtesz vagy bomlasztasz.
Három lépés az együttműködő vezetéshez, Ken Blanchard és Spencer Johnson Egy perces menedzsment című könyve alapján:
A célkitűzések tisztázzák, hogy mire kell elsősorban összpontosítani; a dicséret növeli a bizalmat és az önbizalmat, ami nélkülözhetetlen a sikerhez; míg az iránymutatás a hibákat veszi célba. Mindhárom elem segít abban, hogy kollégáink jobban érezzék magukat és jó eredményeket érjenek el.
Mit gondolsz a három elemről? Hogyan tudnád alkalmazni vezetőként a mindennapjaidban?
Szerző: Danka Zsuzsa
Forrás: Ken Blanchard és Spencer Johnson: Egy perces menedzsment