Stephen Denning könyve - RI Olvasmány ajánló
Nemrég kezembe került egy érdekes könyv, „The leader’s guide to radical management” címmel, amelyet Stephen Denning, a Világbank egyik korábbi régióigazgatója írt. Különösen hasznos a radikális menedzsment bevezetésével és elindításával foglalkozó fejezet, amelyben anekdotákkal, példákkal és konkrét trükkök, tippek segítségével kézzel fogható segítséget kap minden agilis coach és transzformációval foglalkozó szakember a munkája során felmerülő kihívások leküzdéséhez.
A következő pár sorban röviden összefoglalom a könyv fő tanulságait, kiegészítve a saját szakmai karrierem és tapasztalatom alapján.
- A termelési értéklánc, és a teljes piac megváltozott. Ez a változás nem csupán apró, inkrementális folyamat, hanem a 1990-es években paradigmaváltás zajlott le a fogyasztói szolgáltatások, és termékek piacán. A fogyasztó, azaz az ügyfél „lett az új főnök”, aki egy pillanat alatt csinálhat a vállalatodból rocksztárt, vagy viheti azt csődbe, amennyiben a szolgáltatások minőségével nem elégedett maximális mértékben. A korábbi „olcsó középszerűség” elve, amely főleg a „lean” gyártási mechanizmusokból fakadt, manapság már nem elegendő, és ez az elmozdulás a 2010-es években a közösségi média térnyerésével rendkívüli ütemben felgyorsult.
- A munkaerőpiac is paradigmaváltáson ment keresztül. A lebutított, tömegtermeléses alapon készített termékek nemcsak a megváltozott fogyasztói igényeknek nem képesek megfelelni, hanem ezen túlmenően, a termelési értékláncban résztvevő dolgozók, kollégák, munkavállalók sem lesznek hajlandóak motiváltan, és elkötelezetten részt venni a munkában. Ez a folyamat egyrészt kiégéshez, másrészt magas elvándorláshoz (munkavállalói fluktuációhoz) vezet, amely az egyre komplexebb munkafolyamatok miatt jelentős anyagi veszteséget okozhat a munkáltatónak. Egyes felmérések szerint, a kollégák csupán kb. 15%-a (egy nyolcada) érzi magát elkötelezettnek a munkáltatója mellett, azaz a vállalat céljait, mottóját és vízióját nyolcból hét dolgozó egyáltalán nem érzi magáénak.
A fenti két pont eredője, Denning szerint:
„the system has stopped delivering”.
Azaz a rendszer nem képes az elvárt teljesítményt produkálni, szállítani- ezáltal a teljes értékláncot mozgatni.
A fenti alapvetéseket követően, Denning természetesen felkínálja a lehetséges megoldást is: a vállalatoknak át kell állniuk a radikális vezetői filozófiára, amely vezetési és vállalatszervezési elméletet az alábbi hét pontban foglalta össze. Ezek azok, amiket az agilis coach támogatni tud.
Radikális menedzsment filozófia
- A munka fókusza az ügyfél lenyűgözése, elégedettsége (nem a profit termelése - az az elégedett ügyfelekkel garantáltan jönni fog)
- Önszerveződő csapatok munkavégzése
- Ügyfél vezérelt és ügyfélorientált munkaszakaszokban való gondolkodás
- Minden munkaszakaszban értéket adunk át az ügyfélnek
- Abszolút nyíltan beszélünk a fejlődés akadályairól
- Folyamatos önfejlődés környezetének megteremtése
- Interaktív kommunikáció, szemtől szemben, és ami kiemelendően fontos: a cégen belüli információmorzsák, pletykák, anekdoták begyűjtése és feldolgozása
A fenti hét alapelvet szem előtt tartva, a radikális vezetői filozófia bevezetésének három alapvető előfeltétele van az olvasmány szerint:
- A menedzsment elköteleződése a változás mellett
- A cég minden eleme (felsővezetői szinttől a legalacsonyabbig) megértse, hogy mit jelent, „az ügyfél az új főnök”
- A dolgozók, kollégák magukénak érezzék a változást és a projekteket, illetve a cég céljait
Azaz: a munkavállaló találjon tulajdonosi szemléletet.
A fenti elvek alapján újjászervezett vállalatok Denning szerint termelékenyebbek, magasabb profitot érnek el, és a dolgozóik elégedettsége, hűsége és lojalitása is radikálisan javul, azaz agilis.
Véleményem szerint a könyv minden agilis coach számára hasznos olvasmány: kezdőknek alapmű, haladóknak pedig a strukturált, átfogó perspektívája miatt tudom ajánlani.
Szerző: Dávid Tornai Dr.
Megosztás