Tudod, hogy mi hajt téged és a csapatod? Ha azonnal rávágtad, hogy a fizetés, vagy ha bizonytalan vagy a válaszban, tarts velünk! Ebben a bejegyzésben egy olyan Management 3.0 gondolkodáson alapuló agilis módszert mutatunk be részletesen, ami egy esettanulmány kapcsán már szerepelt a blogunkon, de megérdemel egy teljes cikket. Ez a módszer pedig a Moving Motivators, vagyis a Mozgó Motivátorok.
Az Idegen szavak és kifejezések szótára szerint a motiváció a latin eredetű movere: mozogni, mozgatni, kimozdítani igéből származik. Jelentése: kimozdító, mozgató erő. Léteznek belső (pl.: kíváncsiság, irányítási vágy, rendezettség) és külső motivációs tényezők (pl. bónusz, előléptetés, dicséret), attól függően, hogy maga a folyamatban való részvétel minősége, vagy egy másik személy tudja őket kielégíteni. Illetve kevert tényezők, amelyek a kettő egyvelege (pl.: kapcsolódás).
Megdöbbentő, és nagyon fontos, hogy a szó szoros értelemben véve: nem.
A motiváció nem kilátásba helyezett jutalom, hanem az egyénen belül kialakult tettvágy.
Bruna Figini (a Poatek Scrum Master-e) érzékletes példája mentén így lehet jobban megérteni ezt: Ha kínálsz egy pohár vizet, egy szomjas ember odamegy, és elégedettséggel elfogyasztja. Ha kínálsz egy szelet pizzát, a szomjas ember nem megy oda, vagy ha odamegy, és el is fogyasztja, csak elégedetlenebb, és még szomjasabb lesz.
A Moving Motivators kártyák segítségével megismerheted a magad, és mások munkahelyi szükségleteinek rangsorát, hogy adekvátan kapcsolódhass hozzájuk. Egy lehetőséget, keretet ad leülni, és feltenni a kérdést: Mi az, ami igazán fontos számodra/csapatod számára? Mi az, ami ösztönöz? Mi az, amiért érdemes felkelni minden reggel?
A Mozgó Motivátorok kártyapaklit Jurgen Appelo dolgozta ki Daniel Pink, Steven Reiss, és Edward Deci munkáira támaszkodva. Tíz lapból áll, minden lapon 1-1 motivációs tényezővel, amelyek között külső, belső, és kevert motivátorok is szerepelnek.
(Talán feltűnik, hogy a béremelés nem szerepel egyik kártyán sem. Ez azért van, mert a fizetés, bár jelentős erő lehet, csak egy elismerési forma a sok közül.)
Minden kártyán szerepel egy szó, egy szimbólum és egy rövid magyarázat. Nem szükséges, hogy teljesen magadénak érezd mindhármat. A fontos az, hogy megtaláld azt az értelmezést, ami hozzád legközelebb áll.
Ha egy-egyes beszélgetésben használod, bizonyosodj meg róla, hogy világos számodra a partnered értelmezése.
Ha pedig csapatban dolgoztok vele, szánjatok időt a motivátorok közös definiálására.
A motivációs tényezők rangsorára és erősségére jelentős hatása van az aktuális életszakasznak, a nagyobb változásoknak, valamint csapatok esetében pedig a tagok cserélődése is hozzátesz a dinamikus átalakulásához. Éppen ezért, a Mozgó Motivátorok mozgását érdemes rendszeresen figyelemmel kísérni. Hogy milyen gyakran, arra nincs ökölszabály: személytől, csapattól függően 3, 6, vagy 12 hónap is jó intervallum lehet.
Bárhogyan. Az alkalmazásnak csak a képzelet szab határt!
Inspirációnak mutatunk egy csoportos gyakorlati példát Lallia Cherif agilis coach-tól, akik egy közös pizzázós ebédszünetet szántak a Mozgó Motivátorok felfedezésére.
Ez utóbbihoz adhat segítséget mentoroknak, coach-oknak a forrásként felhasznált cikkben található ábra, ahol az egyes motivátorokhoz egy párszavas személyiségprofilt, és eszköztárat rendeltek.
A fentebbiek felkeltették a kíváncsiságod, és ez elég motiváló erő, hogy kirakd a saját sorodat, vagy bevidd a témát egy megbeszélésre?
Ha gondolod oszd meg, hogy ment!
A cikk további forrásául szolgált Jurgen Appelo könyve.
Vendégszerzőnk: Danka Csilla